Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

Stratejik Plan

T.C.

ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ

ÇANAKKALE LİSANÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

DOĞAL KAYNAKLAR YÖNETİMİ ANABİLMDALIÜ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021-2025 Akademik Yılı

Stratejik Eylem Planı

Çanakkale

 

 

 

 

 

 

 

 

TANITIM

Doğal Kaynaklar Yönetimi Anabilimdalıü, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi bünyesinde 2021 yılında YÖK tarafından açılması uygun bulunmuştur.

“Disiplinlerarası Doğal Kaynaklar Yönetimi” programı; balıkçılık teknolojisi, çeşitli alt dalları ile birlikte ziraat mühendisliği, çevre mühendisliği, biyoloji, jeoloji, jeofizik mühendisliği, coğrafya, gıda mühendisliği, su ürünleri mühendisliği, su bilimleri, istatistik gibi bilim alanlarından gelen öğrencilerin “Doğal Kaynaklar Yönetimi” konusunda uzmanlaşmalarını ve bilgi birikimi sağlamalarını amaçlamaktadır. Program ayrıca, kamu kurum ve kuruluşlarında, özel sektörde, yerel yönetimlerde ilgili birimlerde çalışan profesyonel kitleyi de kapsamaktadır. İklim değişikliği ve sürdürülebilirlik konularına odaklanan bu alan, kontrollü üretim ile sürdürülebilir özelliğin ön plana çıkarılmasını ve ekonomiye azami fayda sağlanmasını hedeflemektedir.

Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi Bünyesinde yer alan “Doğal Kaynaklar Yönetimi” Anabilimdalıünün hedefi, “Disiplinlerarası Doğal Kaynaklar Yönetimi” yüksek lisans programının temel amacı “Ekonomik ve sosyal gelişme sağlanırken, toplumun çevre duyarlılığı ve bilincinin artırılması, bugünün ve gelecek nesillerin kısıtlı doğal kaynaklardan faydalanmasını güvence altına alacak şekilde çevrenin korunması ve kalitesinin yükseltilmesi” olarak belirlenmiştir. Program kapsamında enerji, sanayi, tarım, tarım ekonomisi, sulak alanlar, denizel ekosistem, biyoçeşitlilik, gıda işleme endüstrisi ve şehirleşme gibi alanlarda çevre dostu yaklaşımların barındırdığı yeni stratejilerin, uzun vadeli hedeflerin, ürün ve teknolojilerin geliştirilmesine yönelik fırsatlar değerlendirilerek yeşil büyümenin ülkemizde sağlanabilmesi için bu konuda yetkin, disiplinlerarası çalışma alanlarının ve akademik çalışmların oluşturulması hedeflenmiştir. Bu doğrultuda bu program ile ekosistem ve doğal kaynak yönetimi ile ilgili Strateji ve Eylem Planlarının da kaynakların sürdürülebilir kullanımı temel hedefi ile şekillendirilecek uzmanların yetiştirileceği bir anabilim dalına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu program ile eğitim döneminde konu ile ilgili birçok politika ve strateji dokümanı kullanılarak çevre ve doğal kaynakların yönetimi ile ilgili farklı çalışmalar gerçekleştirilmesi öngörülmektedir. Ayrıca öğrencilerin bilimsel ve sektörel açıdan uygulamaya yönelik eğitim almasını sağlayarak, konusunda donanımlı uzmanlar yetiştirmektir.

 

MİSYON

Doğal Kaynaklar olan balıkçılık, enerji, su kaynakları, sulak alanlar, tarım, hayvancılık ve gıda   sektörlerinin ihtiyaç duyduğu araştırıcı ve uygulayıcı, mesleki bilgileri ile çalıştığı alanı tamamlayıcı, teorik bilgi yanında daha çok uygulamaya yönelik alt yapı ile donanmış, bilgisayar kullanabilen, sektör ihtiyacını karşılayacak ve sektörle ilgili güncel sorunları izleyebilen ve çözüm üretme ile yönetimsel becerisine sahip olan, ekip çalışmasına yatkın, rekabete hazır, mesleğini ve ülkesini seven elemanlar yetiştirmek, yenilikçi ve yaratıcı yöneticiler ile  bu sektörün gelişimine yönelik akademik anlamda çalışmalar yapmak, anabilimdalının misyonunu oluşturmaktadır.

 

 

VİZYON

Doğal Kaynaklar Yönetimi çerçevesinde, öncelikle sürdürülebilirlik kalkınma hedeflerine ve iklim değişikliği adaptasyonu ile mavi ve yeşil büyümeye yönelik, teorik öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilen uzman eleman yetiştirerek sektöre katkıda bulunmak, Ar-Ge çalışmaları ile ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bir merkez haline gelmek, anabilimdalının gelecekteki hedefleridir.

HEDEFLER

“Disiplinlerarası Doğal Kaynaklar Yönetimi” programı öncelikle bölgenin ve Türkiye’nin doğal kaynakların yönetimi alanında önceliklendirilmesinde fayda görülen aşağıdaki konular kapsamında çalışma alanlarında yetiştirilecek uzmanlara gereksinim duyulmaktadır.

  •             İklim değişikliliği ile ilgili risklerden kaçınmak ve bunlara maruz kalmayı azatlacak,
  •             Yerel iklim planlarının ve stratejilerinin geliştirilmesi ve modellerin oluşturulması,
  •             İyi çevre durumu odaklı araştırma geliştirme (Ar-Ge) ve inovasyon stratejilerinin geliştirilmesi ve uygulamalarının yaygınlaştırılması,
  •             Doğal kaynak yönetimi konusunda ulusal ve sektörel kapasitenin geliştirilmesi,
  •             Sürdürülebilirlik, çevre ve doğal kaynaklar hakkında farkındalığın arttırılması,
  •             Ulusal bazda çevre ve doğal kaynaklara ilişkin mevcut durumun tespiti ve gelecekteki değişimlerin izlenmesine yönelik olarak izleme ve veri yönetim kapasitesinin ve altyapısının geliştirilmesi,
  •             Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarına uyum sağlanması ve Plan dönemindeki oluşturulan tüm strateji ve eylem planlarının sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarına uyumlu olarak belirlenmesi,
  •             Çevre yönetimi ve korunması ile ilgili teşvik ve araçların çeşitlendirilmesi.

 

 

MEZUNLARIN İŞ OLANAKLARI

Disiplinlerarası Programın koordinasyonunu üstlenen Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesinin, Balıkçılık Teknolojisi, Gıda Teknolojisi, Enerji Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Anabilimdalıleri 18 öğretim üyesine sahiptir ve Anabilimdalıler lisans eğitimi vermektedir. Programın ortağı olan diğer Anabilimdalıler (Jeoloji Mühendisliği, Jeofizik Mühendisliği, Biyoloji, Çoğrafya, İstatistik, Su ürünleri Mühendisliği, Ziraat Mühendisliği, İstatistik) öğretim üyeleri ve lisans öğrencileri bulunan Anabilimdalılerdir. Açılması planlanan disiplinlerarası yüksek lisans programı, çok-disiplinli araştırmalara zemin hazırlamasının yanı sıra diğer Anabilimdalılerle arasındaki iş birliğini geliştirerek, ilerleyen yıllarda bu Anabilimdalılerin lisans eğitimlerinde çift dal, yan dal uygulamalarının da hayata geçirilmesinde gerekli deneyimi kazandıracaktır.

Doğal Kaynaklar Yönetimi Anabilimdalıü mezunları, aldıkları eğitim programının çerçevesi gereği, her türlü uluslararası ve ulusal işletmede iş bulma olanağına sahiptirler.

Sürdürülebilir bir yaşam için yenilikçi yöntem ve uygulamalarla, doğal kaynakların yönetim süreci için önerilen temel değişim alanlarından biri; karar üretme sürecidir. Bu değişimin en önemli aşamalarından biri; yöneticilerin, plancıların, bilim adamlarının, uzmanların ve bürokratların her birinin, yönetim sürecinin aktörlerinden sadece biri olduğunun kabul edilmesidir. Bu kabulün temelini; doğal kaynak yönetimini, dolayısıyla doğal kaynakların geleceğini, hükümetlerin ve uzmanların yalnız başına belirleyemeyeceği konusunda giderek artan farkındalık oluşturmaktadır. Bu farkındalık ve kazanılan deneyimler, doğal kaynak yönetiminde ve ilgili mekânsal planlama süreçlerinde görev alan plancıların, rol ve sorumluluklarında da değişimi gündeme getirmiştir. Dolayısıyla, plancılar ve yöneticiler, geleneksel planlama ve yönetim sürecindeki uzman görüşü rolünden, arabulucu, çözümleyici ya da aracı rolüne geçmek için yeni becerilere ihtiyaç duymaktadırlar.

Yukarıda bahsedilen süreç ve günümüzde ihtiyaç duyulan becerilere sahip “doğal kaynak yönetimi uzmanları” ancak odaklanılmış bir eğitimle kazanılabileceği çok açık bir gerçektir. Ülkemizde bu bağlamda ilk adım, 2017 tarihinde yayımlanan “On Birinci Kalkınma Planı”nda atılmıştır. On Birinci Kalkınma Planı, 2019-2023 dönemi için politika önerileri ile uygulama stratejilerin belirlenmesi amacıyla “Doğal Kaynakların Sürdürülebilir Yönetimi Çalışma Grubu” oluşturulmuştur. Ancak bu günümüz dünyası için yeterli değildir. Bu gelişmelere ek olarak çeşitli dallarda lisans eğitimi görmüş, ileride “Sürdürülebilir Doğal Kaynak Yönetimi” içerisinde yönetici, plancı, bilim adamı, uzman ve bürokrat olarak yer alacak her bir aktör için düzenlenmiş ve aynı ortak noktalara odaklanan “Disiplinlerarası Doğal Kaynak Yönetimi” Yüksek Lisans öğrenimi konunun hassasiyeti açısından oldukça önemlidir. Çünkü farklı bakıs açılarını ve tarafları, ortak bir karar üretme sürecinde bir araya getiren yüksek lisans öğrenimi gibi kolaboratif yaklaşımlar ve süreçler, farklı ölçeklerde ve alanlarda giderek yaygınlaşmaktadır. Kamu kurumları, topluluk liderleri, ilgi grupları ve yurttaşlar, koruma, toplum kalkınması ve doğal kaynak yönetimi ve politikası ile ilişkili pek çok soruna çözüm bulmak için kolaborasyonu denemektedir.

 

AKADEMİK KADRO

Unvanı   Adı-Soyadı Birimi
Doç.Dr.

       

                               

Mine ÇARDAK Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi,Balıkçılık Teknolojisi
Prof. Dr.

               

 

 

Sibel TAN Ziraat Fakültesi,Tarım Ekonomisi
Prof.Dr.

  

 

 

Ünal KIZIL Ziraat Fakültesi,Tarımsal Yapılar ve Sulama
Prof.Dr.   Murat YILDIRIM Ziraat Fakültesi,Tarımsal Yapılar ve Sulama
Prof.Dr.   Gökhan ÇAMOĞLU Ziraat Fakültesi,Tarımsal Yapılar ve Sulama
Prof.Dr.   Tülay CENGİZ Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Peyzaj Mimarlığı
Prof.Dr.   Yasemin KAVDIR Ziraat Fakültesi,Toprak Bilimi ve Bitki Besleme
Prof.Dr.   Cafer TÜRKMEN Ziraat Fakültesi, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme
Prof.Dr.   Ali İŞMEN Deniz Bilimler ve Teknolojisi Fakültesi,Avlama ve İşleme Teknolojisi 
Prof.Dr.   Tolga BEKLER Mühendisilik Fakültesi,Jeofizik Mühendisliği
Prof.Dr.   Herdem ASLAN Fen-Edebiyat Fakültesi,Biyoloji
Prof.Dr.   Çiğdem GÜL Fen-Edebiyat Fakültesi,Biyoloji
Prof.Dr.   Nurcihan HACIOĞLU Fen-Edebiyat Fakültesi,Biyoloji
Doç.Dr.   Nurşen ÇÖRDÜK Fen-Edebiyat Fakültesi,Biyoloji
Doç.Dr.   Filiz Tufan EMİNİ KURTULUŞ Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Kamu Yönetimi
Doç.Dr.   Özge UYSAL ŞAHİN Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi,Sağlık Yönetimi
Doç.Dr.   Zahide ACAR Fen-Edebiyat Fakültesi, Coğrafya 
Doç.Dr.   Emre ÖZELKAN Mimarlık ve Tasarım Fakültesi,Şehir ve Bölge Planlama
Doç.Dr.   Yalçın ÇOŞKUN Lapseki Meslek Yüksek Okulu, Bitkisel ve Hayvansal Üretim Bölümü   
Doç.Dr.   Deniz ŞANLIYÜKSEL YÜCEL Mühendislik Fakültesi,Maden 
Doç.Dr.   Ahmet Ali BERBER Çanakkale Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu,Tıbbi Hizmetler ve Teknikler
Dr.Öğr.Üyesi    Tuğba SÖKÜT AÇAR Fen-Edebiyat Fakültesi,İstatistik
Dr.Öğr.Üyesi   Arzu KURT Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Enerji Yönetimi
Dr.Öğr.Üyesi   Pınar YILDIRIM Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Balıkçılık Teknolojisi
Dr.Öğr. Üyesi    Didem HEKİMOĞLU TUNÇ  Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Sağlık  Yönetimi
Dr.Öğr.Üyesi   L.Ceyda İRKİN Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Balıkçılık Teknolojisi
Dr.Öğr.Üyesi   Tuğba GÜNGÖR ERTUĞRAL Çanakkale Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Gıda Teknolojisi
Dr.Öğr.Üyesi   İ.Onur TUNÇ Ezine Meslek Yüksekokulu,Mimarlık ve Şehir Planlama
Dr.Öğr.Üyesi   Murat TEKİNER Ziraat Fakültesi, Tarımsal Yapılar ve Sulama

 

 

2021- 2025 AKADEMİK YILI EYLEM PLANI ÇERÇEVESİNDE HEDEFLER:

 

 

2021- 2025 AKADEMİK YILI STRATEJİK PLAN ÇERÇEVESİNDE DOĞAL KAYNAKLAR YÖNETİMİ ANABİLİMDALI’NIN KALİTE POLİTİKASI

Bu bilgiler ışığında üniversitemizin ve fakültemizin kurumsal hedef ve kalite politikasına uygun olarak geliştirilen kalite politikamız;

• Üniversitemizin ve Fakültemizin kaliteli eğitim ve öğretim faaliyetinde bulunmasına katkı sağlamak.

• Anabilimdalımızda sürekli gelişim anlayışını egemen kılmak ve gerçekleştirmek.

• Hizmet ve eğitim seviyesinin yükseltilmesi için öneri sistemleri kurmak ve akademik personelimizin önerilerini dikkate alıp değerlendirmek.

• Anabilimdalı olarak üniversitemizin bilimsel girişimci ve yenilikçi bir üniversite olmasına ve fakültemizin kurumsal kültürünün geliştirilmesine katkı sağlamak.

• Fakültemizin disiplinlerarası çalışmalar gerçekleştirmesine akademik anlamda katkı sunarak, üniversitemizin üçüncü kuşak üniversitelerin sahip olması gereken niteliklere erişmesinde katkıda bulunmak.

 

2021- 2025 AKADEMİK YILI STRATEJİK PLAN ÇERÇEVESİNDE DOĞAL KAYNAKLAR YÖNETİMİ ANABİLMDALI’NIN AKADEMİK ARAŞTIRMA POLİTİKALARI

• Öğretim elemanlarının interdisipliner çalışmalar vermeleri için gerekli olan motivasyonel desteği vermek.

• Öğretim elemanlarının bilimsel çalışmalarda, ulusal ve uluslararası düzeyde ön plana çıkabilen akademik proje ve çalışmalar gerçekleştirmelerini sağlamak.

• Anabilimdalı 1 yıldır YÖK tarafından verilmiş öğrenci kontenjanı bulunmaktadır. Yüksek Lisans başvurularımız yeni Anabilimdalı adı ile devam etmektedir. Anabilimdalımız nitelikli bir altyapıya sahiptir ve yeni Anabilimdalı adı ile öğrenci kontenjanının sağlanması hedeflenmektedir.